Lier Dekk og Felg AS
  • Hjem
  • Timebestilling
  • Nettbutikk
  • Dekkhotell
  • Pristilbud
  • Dekkmontør
  • Kontakt
  • Hjem
  • Timebestilling
  • Nettbutikk
  • Dekkhotell
  • Pristilbud
  • Dekkmontør
  • Kontakt

​DEKKTRYKKSENSORER/ DEKKTRYKKSVENTILER

​Hva er TPMS dekktrykksensorer?

TPMS er et elektronisk integrert overvåkningssystem for dekktrykk i kjøretøy.
Systemet gir automatisk og direkte visning av trykktap i ett eller flere dekk som varsler i displayet når problemet opptrer.
Picture

​Hensikt med dekktrykksensorer

  • Øke kjøresikkerheten og redusere ulykker; feil dekktrykk vil øke bremselengden og påvirke kurveegenskapene, og dekkene kan overopphetes.
  • Redusere drivstofforbruket pga. ikke optimalt dekktrykk.
  • Redusere CO2-emisjon og dekkslitasje pga. forhøyet rullemotstand.

Fordeler med dekktrykksensorer

  • Problemer med dekktrykket blir meldt til bilføreren med en gang.
  • Problemene kan behandles tidlig.
  • Manuelle lufttrykkontroller er ikke nødvendige

Tidsmessige reguleringer for utrusting med en TPMS RDKS:
  1. Siden 1. november 2012 må alle nye typegodkjente biler og bobiler i EU være utstyrt med et TPMS.
  2. Fra 1. november 2014 må alle biler og bobiler med førsteregistrering være utstyrt med et TPMS.

​Hvilke evner må et TPMS ha?

Allerede når kjøretøyet produseres må et direkte eller indirekte TPMS være integrert; senere installering er ikke forskriftsmessig.

Egenskaper iht. EU-lovgivning

  • Varsling ved trykktap i et enkelt dekk (innen 10 minutter): 20% mindre enn driftstrykk (Pvarm) ved 1,5 bar
  • Detektering av trykkfall ved hastigheter mellom 40 km/h og kjøretøyets maksimale yteevne
  • Dataoverføring med 434 MHz

I dag leveres det 2 ulike systemer for å lese dekktrykk - Direkte og indirekte TPMS:
Picture

DIREKTE OG INDIREKTE TPMS

​Hva er direkte TPMS?

Picture
Direkte TPMS er dekktrykkovervåkning ved hjelp av dekktrykksensorer i hvert dekk som måler trykket og temperaturen.
​
Registrerte data overføres trådløst til en sentral mottaker (ECU-Electronic Control Unit), dataene bearbeides, visning på bilførerens display.
​
Sammenligning med indirekte TPMS:


  • Veldig presis dataregistrering
  • Tilleggsfunksjoner, som dekkposisjonregistrering, måling av trykkfall mens kjøretøyet står stille, og overvåkning av reservehjulet
  • Tydelig mer arbeid ved stell og dekkskift
  • Krever store endringer hos bilverksted, f.eks. for vedlikehold, montasje og programmering av TPMS sensorer
  • Forsyning av alle dekk (vinterdekk, sommerdekk, reservedekk) med en funksjonsdyktig dekktrykksensor.


Hva er indirekte TPMS?

Indirekte TPMS bruker de eksisterende sensorene i bilens ESP/ABS; dekktrykket bestemmes ved hjelp av dekkets turtall og dataoverføres til den sentrale styreenheten (ECU = Electronic Control Unit)
Ved trykkfall:
  • Systemet detekterer en økning i dekkets turtall
  • Displayet viser en varselmelding til bilføreren

Sammenligning med direkte TPMS:
  • Mindre presis (f.eks. ingen opplysninger om det presise trykkfallet og temperaturmåling)
  • Mindre komfortabel (f.eks. ingen måling av dekktrykket når kjøretøyet står stille)
  • Intet ekstra arbeid når dekk byttes, fordi et er ingen sensorer i dekkene man må ta vare på.

Hvilke områder påvirkes av TPMS-systemer?

I de følgende situasjonene kommer kjøretøyets eier hhv. bilverkstedet i kontakt med et direkte TPMS.
  • Diagnose når varsellyset lyser på displayet
  • Vedlikehold, reparasjon eller skift av sensorer
  • Dekkskift
  • Dekkmontasje
  • Sammensetning av hele hjul
  • Reparasjoner på dekken
  • Servicekontroll (f.eks. kjøretøyinspeksjon iht. nasjonale lover TÜV)
Lier Dekk og Felg AS
Orgnr: 944726691
Gjellebekkstubben 21
3420, Lierskogen
​
Telefon/SMS: 451 03 060
e-post: post@lierdekkogfelg.no
LIK OSS PÅ FACEBOOK!
Picture
Åpningstider:
Mandag -
Fredag ​​08:00 - 16:00
Picture
Picture
Picture
Picture